כפר הנוער – "כוכבי המדבר"

 |  פרטים נוספים

כפר נוער לפיתוח דור חדש למנהיגות בדואית, הכולל בית ספר ופנימייה, כ-30,000 מר'. (זכיה בתחרות מאי 2018, בתכנון). 

מטרת תכנון הכפר היא לצור מקום שיטפח דור חדש של מנהיגים בקרב החברה הבדואית.
הרעיון המרכזי של התוכנית הוא יצירת קמפוס חינוכי סביב אזור מרכזי משותף, הקושר בין הפונקציות הבנויות השונות, ולאורכו אזורי פעילות מגוונים. השדרה המרכזית מתחילה בכיכר הכניסה המשמשת כמקום מפגש והתכנסות וסביבה מרוכזות הפונקציות הציבוריות, ממשיכה לאורך השדרה בה פזורים מקומות מפגש וספורט שונים והיא מסתימת באמפיתאטרון פתוח המשקיף אל הנוף ויכול להכיל את כל תלמידי בית הספר.
השדרה המרכזית מחלקת את הקמפוס לשניים, האזור הצפוני שבו נמצא בית הספר כולל את האודיטוריום,הספרייה ואזורי הספורט השונים ולאזור הדרומי שבו סוגי המגורים השונים: החממה, הבוגרים, פנימייה,והסגל. הפונקציות המשותפות, הציבוריות של כל "שכונת מגורים" מגדירות את השדרה המרכזית וממנה נכנסים אליהם. למגורים עצמם נכנסים דרך מערך הסמטאות, המוביל דרומה מהשדרה המרכזית.
בכדי לקשור את המרחבים המשותפים השונים למסורת הבדואית, הם תוכננו בהשראת אחד המנהגים המרכזיים בתרבות הבדואית של אירוח והכנסת אורחים. אזורי ההתכנסות תוכננו בהשראת השיג הבדואי ,מעגל הישיבה החברתי סביב המדורה והקפה. בצורת המעגל המסמלת את ההתכנסות נעשה שימוש באזורי הישיבה השקועים סביב מדורה או סביב עץ המצל, וכן בצורות מבנים עגולים כמו מבנה האודיטוריום, אמפיתאטרון ובאלמנטים של הכיפות העגולות שמכניסות אור.

השפה האדריכלית של המתחם מורכבת מקוים נקיים ופשטות גאומטרית בשלוב עם אלמנטים מסורתיים השאובים מהתרבות הבדואית ובנייה באזור מדברי כמו אלמנטים של משרביות סביב החלונות, פרגולות המצלות על אזורי ההתכנסות, וכיפות המכניסות אור.
המטרה היא לצור כפר בעל ערכים אוניברסליים של חינוך ובינויי המשלב מאפיינים מהמסורת הבדואית בכדי שבני הנוער יהנו לחיות וללמוד במקום, וירגישו שזה הבית שלהם.

הדמיות: סטודיו בונזאי

סגירה